Avdelningschef till Projekt och utveckling till Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten är en modern myndighet med ett viktigt uppdrag för samhället: att verka för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en utåtriktad organisation, där vår strategiska samverkan med relevanta aktörer är avgörande för att vi ska nå myndighetens mål. Som liten myndighet behöver vi arbeta effektivt, proaktivt, lyhört och medvetet med att styra och leda organisationen mot våra långsiktiga mål.
Hos oss får du delta i ett spännande utvecklingsskede då vi nyligen gått över till en matrisorganisation där vi strävar mot en tillitsbaserad styrning och ledning. Det tvärfunktionella samarbetet och processorienterade arbetssättet är avgörande för att vi ska lyckas i vårt uppdrag. Därför värdesätter vi i våra chefsroller ledaregenskaper som främjar samarbete och dialog över avdelnings- och professionsgränser och som bidrar till att skapa en gemensam förståelse för myndighetens riktning och strategiska prioriteringar. Vi söker dig som vill få en helhetssyn på offentliga affärer och dess möjligheter att inverka positivt för att skapa en tydligt hållbar samhällsutveckling!
Vi söker nu en ny avdelningschef för avdelningen Projekt och utveckling.
Om avdelningen
Som avdelningschef ansvarar du för, och leder projekt- och utvecklingsavdelningen, som har i uppgift att leda och genomföra myndighetens tidsbegränsade projekt. Avdelningen ansvarar också för myndighetens processer, projektmodell och övergripande arbetssätt, samt att leda den digitala verksamhetsutvecklingen. Vidare bidrar avdelningen med underlag för vägval, prioriteringar till förvaltningsplaner och strategier för myndigheten på 1–5 års sikt. Du kommer att ingå i myndighetens ledning och bidrar till hela myndighetens strategiska utveckling. I nuläget finns sex anställda på avdelningen: tre projektledare, två verksamhetsutvecklare och en kommunikatör.
Arbetsuppgifter
Fokus för din roll blir att implementera fastställd projektmodell fullt ut så att förväntad effekt och kvalitet på projektresultat uppnås. Vidare blir det viktigt att se över och implementera andra interna processer och arbetssätt för att uppnå en god inre effektivitet. Som framåtlutad myndighet så vill vi ligga i framkant i digitaliseringsarbetet och här blir det av vikt att fortsatt driva utvecklingsprojekt i nära samarbete med IT-verksamheten. Då projektens olika stadier påverkar alla avdelningar på myndigheten så kommer du att ha ett nära samarbete med övriga avdelningschefer, enhetschefer för projektresurser samt generaldirektör.
Då hela idén med den nya organisationen bygger på tvärfunktionella samarbeten kommer du att spela en mycket viktig roll i att, tillsammans med andra, skapa nödvändiga strukturer som ska främja dessa samarbeten effektivt för att skapa största möjliga nytta för kunderna.
Förutom personal-, budget- och verksamhetsansvar för avdelningen inkluderar arbetsuppgifterna bland annat att
- driva myndighetens projektmetodik och arbeta för att modellen är känd och efterlevd
- koordinera och samordna myndighetens projekt
- arbeta för att projektmedlemmar får återkoppling på sina insatser i projektet och att återkoppling görs till personalansvarig chef (om annan än avdelningschef för Projekt och utveckling)
- agera processägare och ansvara för utveckling av processmodell
- driva arbetet med verksamhetsutveckling och digital nyutveckling med utgångspunkt i behov som identifierats.
Vi söker dig som har
- högskole- eller universitetsexamen inom för oss relevant område alternativt annan utbildning eller erfarenhet som vi anser likvärdig
- dokumenterad flerårig ledarerfarenhet med budget- och personalansvar
- erfarenhet av processutveckling- och implementering
- erfarenhet av projektarbete och projektledning
- kunskap om och erfarenhet av digitalisering
- erfarenhet av förändringsledning med stort fokus på verksamhetsutveckling och implementering av nya arbetssätt
- mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
Meriterande för oss är
- erfarenhet av att arbeta i en matrisorganisation
- erfarenhet av offentlig upphandling
- erfarenhet av verksamhetsplanering och uppföljning på ledande nivå.
Om dig
Vi söker dig som har ett stort intresse och engagemang för att både bidra till den strategiska riktningen för myndigheten och att leda och utveckla avdelningens verksamhet. Du är nyfiken, pedagogisk och gillar att utforska och utveckla vårt arbete. Du är van att sätta tydliga och realistiska ramar samt sätter stolthet i att leverera med kvalitet och i tid. Vidare kan du hantera komplexa utmaningar, målkonflikter och effektstyrning och ser till hela myndighetens bästa. Din förmåga att prioritera, följa upp, effektivisera och strukturera ditt och avdelningens arbete är mycket god. Som erfaren förändringsledare är du duktig på att skapa delaktighet och har lätt för att förmedla visionen och strategin på ett engagerande sätt så förändringarna får genomslag och efterlevs längst ut i organisationen. Du tror starkt på ett tillitsbaserat ledarskap och är bra på att delegera. Vi söker dig som är en lösningsorienterad lagspelare och har en naturlig förmåga att skapa och bibehålla goda och förtroendefulla relationer. I denna rekrytering kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper, lämplighet och förmågor.
Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning. Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 80 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer.