IT-projektledare till Preem
Preem söker IT-projektledare som vill arbeta inom IT och verka i gränslandet mellan verksamhet och IT med att driva IT-projekt genom hela Preems värdekedja där det sker ständiga förändringar och förbättringar. Rollen handlar i första hand om projektledning men du blir även del i ett team som tillsammans utvecklar, effektiviserar och förenklar våra processer och arbetssätt för Preems IT-projekt. Under kommande år blir du en viktig del i Preems digitala Transformation för lönsamhet och tillväxt. Du kommer att bli involverad i arbetet med att genomföra förändringar inom IT landskapet som starkt bidrar till Preems nyttjande av ny teknik som Lakehouse, AI, Robotics, Internet of Things, digitala tvillingar etc. Jobba för framtiden redan idag!
Om rollen
Som IT-projektledare på Preem blir du en del av IT-avdelningens projektorganisation och ansvarar över att driva IT-projekt och större IT uppdrag i nära samarbete med verksamheten och kollegor inom IT. Som IT-projektledare driver du och tar ett självständigt ansvar för att dina projekt når uppsatta projektmål och leveranser. Projekten består i att leverera IT-projekt inom olika delar av Preems verksamhet. Du leder arbetet med att bedöma risker, genomföra kravanalyser, presentera och kommunicera hur arbetet framskrider till projektets styrgrupp. Arbetsuppgifterna och kontaktytorna kommer att variera utifrån de olika IT-projekt som du kommer att bli involverad i.
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden:
• Planerar, leder och följer upp arbetet i IT-projektet
• Säkerställer leverans enligt tid, omfattning och budget
• Rapporterar och informerar styrgrupp och övriga intressenter
• Lämnar över leverans och resultatet av IT-projekten till beställaren
Du blir en viktig del av Preem – en arbetsplats som präglas av välkomnande stämning, förtroende för medarbetarna och ambitionen att vara bäst i branschen när det gäller hållbarhet. Här får du frihet under ansvar och ofta chansen att vara med under hela processen – från början till slut. Det är viktigt att du delar värderingar, är ansvarstagande, nyskapande och inkluderande eftersom de ligger till grund för allt Preem gör.
Rollen är en heltidstjänst till Preems huvudkontor i Stockholm och är en tillsvidareanställning. I tjänsten kan resor till Lysekil/Göteborg förekomma. Du rapporterar till Chefen för Digital Projects, Integration, BI & Governance.
Din bakgrund
Vi ser gärna att du har erfarenhet från ledande och koordinerande roller som tex gruppchef, teamledare, projektledare, Scrum Master etc. Det är meriterande om du har erfarenheter från att i olika roller ha jobbat med agila metoder och gärna delar med dig av dina kunskaper till andra.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är van att arbeta självständigt och driver dina IT-projekt med framgång. För att vi ska trivs med varandra är det också viktigt att du är prestigelös och trivs i en samordnande roll. Du är skicklig på att leverera resultat och uppfylla kundförväntningar. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Om Preem
Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast år 2030 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel, och senast 2035 ska vi vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 500 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2020 var Preems omsättning 68,2 miljarder SEK.