Utvecklingsstrateg inom digitalisering och verksamhetsutveckling till Västerås Stad
Om arbetsplatsen
Vill du vara med och skapa framtidens Västerås? Ser du möjligheterna att med digitalisering förändra och förbättra samhället och arbetslivet? Nu söker vi en utvecklingsstrateg som tillsammans med kollegorna inom området verksamhetsutveckling och digitalisering vill skapa förutsättningar för utvecklingen och effektiviseringen av stadens verksamheter med hjälp av digitala verktyg.
På stadsledningskontorets område för verksamhetsutveckling och digitalisering erbjuder vi dig intressanta och stimulerande arbetsuppgifter samt en kreativ arbetsmiljö som präglas av höga ambitioner och gemenskap. Vi tycker det är viktigt med personlig utveckling och strävar alltid efter att leverera bästa möjliga möte. Det är en strategisk funktion med uppdrag att bereda och handlägga ärenden inom kommunstyrelsens ansvarsområden men också en kraft som stödjer stadens verksamheter att utvecklas med digital teknik och moderna arbetssätt. Vår uppgift är att vara pådrivande och samordna, följa upp och utveckla i frågor som är gemensamma för kommunkoncernen.
Arbetsuppgifter
Du driver projekt och hanterar stadens övergripande styrdokument och policys gällande digital utveckling och transformation. Detta innebär att initiera, vara delaktig i och koordinera olika former av utvecklingsprojekt inom staden baserade på innovationsmetoder och stegvis utveckling. Du inspirerar och stödjer stadens verksamheter vid införande av digitala lösningar. Arbetet är konsultativt och kompetensutvecklande gentemot stadens verksamhetsledningar samt digitaliserings och IT-funktioner.
Kvalifikationer
I arbetet som utvecklingsstrateg är du kreativ och använder hela dig själv i arbetet och skapar utrymmet där sann innovation och förnyelse kan uppstå. För att skapa ett effektivt, framgångsrikt och strukturerat arbetssätt för digital utveckling tror vi att du har en god förståelse för affärs- och verksamhetskritiska processer samt att du har kunskap inom olika digitala lösningars uppbyggnad och funktion. Den ständiga utvecklingen inom digitaliseringen gör att vi vill att du har erfarenhet av att leda organisationer i förändring och att du har förmågan att på ett kommunikativt sätt förmedla nyttan med förändringen till såväl organisationen som övriga samhället.
Din förmåga att på egen hand driva utveckling framåt och din nyfikenhet samt att du ser positivt på utmaningar och möjligheter värdesätts högt. Du bör ha en relevant akademisk utbildning, exempelvis inom statsvetenskap, ekonomi eller innovation, eller att du på annat sätt skaffat dig likvärdiga kunskaper. Vidare vill vi att du har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom offentlig eller privat organisation.
Stor vikt kommer att läggas på de personliga egenskaperna.
Varmt välkommen med din ansökan!
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse