UX Manager till GS1 Sweden
Har du flerårig erfarenhet inom UX-design och drivs av strategisk affärsutveckling? Till GS1 Sweden, det internationella bolaget som står bakom den vanliga streckkoden som finns på nästan alla världens konsumentprodukter, söker vi nu en UX Manager.
GS1 Sweden är mitt i en spännande resa och satsar stort på innovation och utveckling av sin digitala produktportfölj. Nu söker vi dig som vill vara med på den resan!
Om rollen
Nästan alla fysiska produkter som säljs idag har en "digital tvilling" med en potential på tusentals attribut som byggs upp genom komplexa datastrukturer, där vissa attribut är unika ned till varje enskild artikel. GS1 Swedens produktportfölj består av standarder, datamodeller och datatjänster som möjliggör detta. All data hanteras genom ett distribuerat nätverk av flera datapooler varav en är Validoo - Sveriges största digitala plattform för datakvalitet och delning av produktinformation.
Rollen som UX Manager är ny och innebär ett övergripande ansvar för framtagandet och genomförandet av GS1 Swedens UX-strategi vilket är en viktig del i resan mot total digital spårbarhet. Detta är en spännande och uppskattad roll där du ges stora möjligheter att både forma innehållet i tjänsten och påverka din egen utveckling.
Några av de områden du kommer att ansvara för är:
- Driva och definiera UX-arbetet utifrån globala riktlinjer och lokala förutsättningar
- Strategi och design av den fullständiga kundresan samt förbättringar av användarupplevelsen och säkerställa en sömlös navigering
- Identifiera förbättringspotential i befintliga erbjudanden och genom produktutveckling öka funktionalitet och driva förbättringar ur ett UX-perspektiv
- Sammanställa beteendedata, visualisera och validera koncept
- Analys av användbarhet och optimeringar av användarupplevelsen utifrån datadrivna beslutsunderlag
- Operativ ledning, koordinering och planering internt och externt kopplat till designprocess/er, resurser och leverantörer
Organisatoriskt tillhör du "Services" vilket är den delen av produktavdelningen som implementerar datatjänsterna. Men bredden i produktportföljen förutsätter också ett nära samarbete med hela produktavdelningen. Vidare kommer du att ha många kontaktytor internt såväl som externt, både lokalt och globalt. Du arbetar nära utvecklingsteam, produktchefer, marknad, operations men också kunderna/användarna. Placeringsort är centrala Stockholm.
Är det här du?
För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du har flerårig erfarenhet av UX-design med tyngden inom research. Du har tidigare erfarenhet av affärsutveckling och framtagning av strategier (inte nödvändigtvis inom specifikt UX-området). Det är mycket meriterande om du även har erfarenhet av ledarskap i någon form.
Som person är du relationsskapande, kommunikativ och engagerande. Du trivs i en social och central roll, och tycker lika mycket om att samarbeta med andra som att självständigt driva saker framåt och i mål. Du är förtroendeingivande, trygg i din kunskap och har en förmåga att motivera andra till förändring. Ditt huvudsakliga mål är att hela tiden skapa kundvärde för användarna.
Om GS1
Visste du att du möter oss dagligen? Det är nämligen vi som står bakom den vanliga streckkoden som finns på nästan all världens konsumentprodukter. Vi står också bakom de globala standarder som används för tex digital produktdata kopplad till numren i streckkoderna. Vi ser till att hela världen talar samma språk genom standardisering och digitalisering av produktdata vilket möjliggör effektivare globala varuflöden, bättre kvalitet på produktinformation och transparens för konsumenter.”
Hos oss jobbar runt 70 personer – alla med olika kompetens och bakgrund. Våra team jobbar inom; Sälj & Kundrelationer, Kundservice, Produkt & UX, IT Operations, Ekonomi, Administration, HR, Marknad och vår Produktion där vi utför fotografering och kvalitetssäkring.
Vi håller till på vårt moderna kontor mitt i centrala Stockholm och i en state-of-the-art fotostudio i Hammarby Sjöstad. Här möts du av härliga kollegor, men även kunder som är en närvarande del av vår användarstyrda verksamhet. Varje år har vi 3 000 besök från kunder som deltar i möten, seminarier, workshops och användartester.
Våra medarbetare tar ofta initiativ till roliga aktiviteter på luncher och efter jobbet. Vad sägs om friskvårdskör, lunchlöpning eller varför inte ta en kort paus för lite flipperspel?