En rekrytering gav två bonusanställningar
När STF bad IDG Recruitment om hjälp med att hitta en Microsoft 365-specialist blev utfallet trefaldigt. Förutom att den utlysta tjänsten tillsatts har ytterligare två personer som var med i processen anställts, för andra roller.
Karl Tolnai som är CIO på STF (Svenska Turistföreningen) konstaterar att pandemin inneburit försvårande omständigheter vad gäller rekrytering av IT-personal för hans del. Dessutom har det blivit svårare i största allmänhet att hitta IT-specialistkunskap. Före pandemin hade inte STF ett så stort rekryteringsbehov av IT-personal, men det ökar i takt med att verksamheten växlas upp igen när pandemin avtar.
– Tidigare har vi kunnat tillsätta vissa IT-tjänster internt, men den specialistkunskap vi efterfrågade nu gjorde att vi behövde rekrytera externt. Jag kom att tänka på IDG Recruitment som jag haft kontakt med för många år sedan, faktiskt som kandidat. Jag gillade hur de jobbade då, berättar Karl Tolnai.
Tre för en
Utfallet av den rekryteringsprocess som drogs i gång blev bättre än förväntat. Inte nog med att STF IT lyckades tillsätta den specialisttjänst inom Microsoft 365 som det handlade om. Faktum är att det hela utmynnade i två anställningar till.
Processen med IDG Recruitment gav två kandidater som gick hela vägen. En till STF IT och en till avdelningen System som behövde en förvaltningsansvarig. Sedan hjälpte IDG Recruitment dessutom STFs kommunikationsavdelning att landa ytterligare en specialistrekrytering.
-Att vaska fram vassa kandidater är IDG Recruitment riktigt duktiga på. Vi är väldigt nöjda, konstaterar Karl Tolnai.
Han berättar att det som utmärkte IDG Recruitment under processen var att att de var väldigt noggranna och måna om att vilja förstå hur STFs verksamhet fungerar för att verkligen kunna matcha kraven.
– De lyckades hitta specialister som inte bara kunskapsmässigt matchade våra profiler utan även personlighetsmässigt. Det hela gick smidigt, jag måste erkänna att det var vi på STF som var flaskhalsen i processen. Att vi dessutom fick en tredje matchning är en jackpot, säger Karl Tolnai.
Oväntade utmaningar
Magnus Nyström som är personen som anställdes för den ursprungliga tjänsten som Microsoft 365-specialist har goda minnen av rekryteringen:
– Jag såg annonsen på Linkedin och tog kontakt med IDG Recruitment genom att skicka in CV och personligt brev. Det kändes direkt vid det första telefonsamtalet med rekryteraren att hon hade bra kontakt med STF, minns Magnus Nyström.
Han berättar vidare att det var lätt att samtala med rekryteraren och att rekryteringsprocessen sedan flöt på utan dröjsmål.
– För min del tog rekryteringsprocessen cirka tre veckor, vilket är mycket snabbare än när jag haft kontakt med andra rekryteringsföretag, och jag kände mig uppmärksammad, berättar Magnus Nyström.
Han berättar om tidigare upplevelser när rekryteringar inte bara tagit lång tid, utan att han ibland aldrig hört av rekryteringsföretaget efter att ha varit på intervjuer.
Jobbet på STF har visat sig vara utmanade och spännande på många sätt:
– STF är en geografiskt spridd organisation, från Smygehuk i söder till Abisko i norr, ofta i otillgängliga områden, som i fjällen. Man får vara uppfinningsrik och acceptera att infrastrukturen inte är lika utbyggd över hela vårt avlånga land. Ett exempel är att lösa transport och installation till fjällstugor där vägar och el saknas, säger Magnus Nyström.Snabba ryck
Tidsaspekten är något som betonas av både Karl Tolnai och Magnus Nyström. Den senare kom i kontakt med IDG Recruitment i slutet av mars och tre veckor senare var allt klart. Under den tiden hanns både intervjuer och ett kompetenstest med. För Karl Tolnai var det viktigaste att hitta rätt personer med rätt kunskap:
– Vi provade faktiskt med andra rekryteringsföretag också. Men vi kom inte vidare med dem för att hitta rätt typ av specialister. Det är högst sannolikt att jag anlitar IDG Recruitment igen, avslutar Karl Tolnai.
Text av Lars Danielsson
---
Har du eller ditt bolag också behov av att rekrytera? Klicka här