
Ambitiös satsning blev lyckokast för IDG Recruitment
Hur sköter ett rekryteringsföretag sin onboarding? På IDG Recruitment i Stockholm, som är specialiserade på IT- och techrekrytering, anlitade de den erfarna coachen Sofia Broberger för sina två nyanställda kollegor. Det är ett annorlunda grepp som har resulterat i en produktiv rivstart för de båda nya medarbetarna.
Sofia Broberger inledde sitt uppdrag hos IDG Recruitment efter årsskiftet, när de nya rekryteringskonsulterna Johanna Holmberg och Moa Eriksson började sina anställningar. Johanna har jobbat med försäljning i IT-branschen under många år och Moa Eriksson är utbildad personalvetare. Eftersom ingen av dem jobbat specifikt med rekrytering tidigare fanns det ett behov av att ge ett bra stöd under onboardingen. Med stödet och de bådas tidigare erfarenhet har det gått snabbt för dem att bli produktiva.
Fokus på kandidaten
Sofia Broberger är på plats två dagar i veckan. Hennes fokus har varit att coacha de nyanställda i några av IT- och techrekryteringens viktiga pusselbitar – search, sourcing och storytelling.
– Eftersom jag har erfarenhet av rekrytering och jobbar mycket med att ge utbildningar och föreläsningar så passar det här uppdraget bra. Jag fungerar som ett stöd och hjälper till med att ge Johanna och Moa en smidig onboarding, berättar Sofia Broberger.

Hon har lärt dem kreativa metoder för att hitta lämpliga kandidater, i stället för att vanemässigt söka på bara Linkedin. Men hon har också ofta återkommit till att fokus ska ligga på kandidaten och att de ska utgå ifrån kandidatens intresse i dialogerna.
Sofia Broberger betonar vikten av att undvika att uttrycka sig som de flesta andra rekryterare, utan i stället föra in ett samtal snabbt på kandidaten och försöka förstå saker från kandidatens perspektiv.
– Det är viktigt att vara sig själv i samtalen med kandidater och att undvika standardfraser. Det gäller att verkligen intressera sig för kandidaterna under samtalen, säger hon.
Tydlighet underlättar
Det märks att mycket av det Sofia Broberger lär ut har fastnat hos de båda nyblivna rekryteringskonsulterna.
– Vi har pratat mycket om att ifrågasätta saker. Jag har fått en bra grund att stå på. Vi har diskuterat hur man kan berätta saker och jag har fått lära mig olika sätt att söka efter kandidater, berättar Moa Eriksson.

Hennes kollega Johanna Holmberg exemplifierar att inte vara rädd för att lyfta fram unika aspekter i en rekrytering eller annons som kanske kan vara avskräckande för vissa kandidater. Det som en person upplever som en fördel upplever en annan som en nackdel. Genom att vara tydlig med beskrivningarna blir det enklare att hitta kandidater som passar för en specifik rekrytering.
– Eftersom Sofia har hjälpt oss med riktiga uppdrag har jag kunnat bli produktiv snabbt, säger Johanna Holmberg.
Tyckt till och tänkt brett
Konkret har Sofia Brobergers coachning till stor del skett i form av diskussioner, workshops och att sitta bredvid i det dagliga. Hon har återkommande tittat igenom och kommit med synpunkter på skriftliga meddelanden men också påvisat möjliga källor till utökad sourcing.
– Jag har kommit med förslag om hur Moa och Johanna kan gå vidare med uppdrag. Jag har även hjälpt till med att söka efter kandidater, säger Sofia Broberger.
Eftersom hon har hjälpt de båda nyanställda individuellt under riktiga uppdrag har stödet kunnat individanpassas, i stället för att genomföras som en standardutbildning som är densamma för alla. Och coachsatsningen har varit lyckad:
– Rollen som rekryteringskonsult är mångfacetterad. Vi såg en möjlighet att investera i en extern coach för viktiga delar av de nyanställdas arbete, förklarar Maria Widegren, Business Manager på IDG Recruitment.

– Vi strävar alltid efter att bli lite bättre. Att samarbeta med en framstående coach för att lära våra nya kollegor hitta, engagera och attrahera techkandidater har varit framgångsrikt för alla, säger Alexandra Tihinen, rekryteringskonsult på IDG Recruitment.
Johanna Holmberg och Moa Eriksson var i gång med flera uppdrag vardera redan efter några veckor. Fokus under onboardingperioden är att lära sig saker genom att göra dem, vilket har blivit enklare med det stöd de fått från bland andra Sofia Broberger.
– Det känns som om vi har varit på IDG Recruitment länge, trots att det bara är ett par månader, säger Moa Eriksson.
Text av Lars Danielsson