Större värde genom nytt annonskoncept – Introduktionspris 10.000 SEK
En rekryteringsannons räcker sällan som enda källa för inflöde av kandidater samtidigt som det ibland kan kännas för omfattande och dyrt att anlita en extern leverantör till ett fullskaligt rekryteringsprojekt. Därför har IDG Recruitment nu tagit fram ett nytt kostnadseffektivt alternativ med inslag av båda tillvägagångssätten, för företag och organisationer som är beredda att göra en stor del av rekryteringsjobbet själva.
När IDG Recruitment tog över IDG:s Talent Acquisition-tjänster kände de direkt att de ville utveckla den traditionella annonseringen för att kunna erbjuda sina kunder större värde. Rätt snabbt kom de fram till att en kombination av annonsering och “light search” av intressanta kandidater vore bra.
– Vi har märkt att en del kunder inte vill ta hjälp till fullskaliga projekt, utan vill hantera en stor del av rekryteringsprocessen själva. Deras utmaning ligger ofta i början av rekryteringsprocessen, det vill säga att hitta och komma i kontakt med intressanta kandidater, vilket vi kan hjälpa dem med på ett effektivt sätt, berättar Maria Widegren, Business Manager på IDG Recruitment.
Resultatet blev paketet Search light med annons, som nu lanseras med ett introduktionspris på 10.000 kronor. Maria Widegren beskriver erbjudandet som nära nog unikt. De är ensamma om specifika annonseringsplatser tack vare sitt nära samarbete med IDG. De allra flesta som erbjuder rekryteringstjänster fokuserar dessutom enbart på projekt som inbegriper hela rekryteringsprocessen.
Det nya erbjudandet har redan testats, innan det nu lanseras på bred front.
Tre delar ger bättre täckning
Search light med annons består av tre delar. För det första en annons på IDG Recruitments egna sajt och en fastnålad annons på den marknadsledande IT-sajten idg.se. För det andra en sökinsats som resulterar i upp till 30 intressanta kandidater som uppfyller kraven i annonsen. IDG Recruitment målgruppsanpassar sitt budskap, tar kontakt med kandidaterna och uppmanar dem att söka den utlysta tjänsten.
För det tredje ingår ett utskick om rollen som finns att söka till registrerade kandidater, inom rätt kompetensområde, i IDG Recruitments databas. Databasen innehåller kandidater som IDG Recruitment har etablerade kontakter med.
Som kund får man alltså hantera en stor del av rekryteringsprocessen själv, efter att kandidater identifierats och anmält intresse. Det är något som en del företag vill göra för att ha kontroll över processen medan andra för att sänka kostnaden för rekrytering – eller både och. Kundens egna insats underlättas av att samtliga ansökningar går direkt till kundens rekryteringssystem.
– IDG Recruitment bistår naturligtvis med ytterligare insatser i rekryteringsprocessen, om så önskas. Men grundtanken är att Search light med annons ska vara ett riktat skyltfönster som bidrar till en helhetslösning för rekryterande företag och organisationer som har kapacitet och vilja att sköta rekryteringsprocessen på egen hand, säger Maria Widegren.
– En bonus med vårt nya koncept är att det ligger bra i tiden, när många företag och organisationer är försiktiga inför en väntad lågkonjunktur men fortfarande behöver rekrytera. Vi ser dock Search light med annons som ett bra alternativ även på lång sikt, oberoende av konjunktur, avslutar Maria Widegren.
Vill du veta mer?
Kontakta Maria på 0734-231 550 eller maria.widegren@idg.se
Här finns också mer information i sammanfattad form.
Text av Lars Danielsson